I en travl hverdag kan det være svært at nå hele vejen rundt på arbejdspladsen, når det kommer til rengøringen – særligt hvis I ikke gør brug af professionel erhvervsrengøring.
Støv og snavs hober sig hurtigt op på en arbejdsplads – særligt hvis I er mange ansatte – og derfor er det nødvendigt at gøre rent flere gange om ugen for at holde skidt og snavs nede på et nogenlunde niveau.
Det kan derfor være en god idé at lave en rengøringsliste med rengøringsopgaver, der er vigtige at få klaret på arbejdspladsen – både på ugentlig basis og månedligt. Men hvor begynder man med en rengøringsliste, og hvilke ting er vigtigt at få prioriteret i forbindelse med eksempelvis kontorrengøring?
Vi har udarbejdet en tjekliste til rengøring på arbejdspladsen, og giver dig vores bud på, hvordan du selv kan lave en realistisk og overskuelig rengøringsplan til din arbejdsplads, som du og dine ansatte kan følge.
Tjekliste til rengøring på arbejdspladsen
Herunder finder du en tjekliste til rengøring på en arbejdsplads, samt hvilke ting du skal være opmærksom på i forbindelse med rengøringen.
Du kan også med fordel læse vores blogindlæg med regler for rengøring på arbejdspladsen.
Tilrettelæg, hvor hyppigt der skal gøres rent
Det er vigtigt, at du lægger en plan for rengøringens hyppighed, så du er sikker på, at arbejdspladsen altid fremstår ren og hygiejnisk. Det afhænger af, hvilke aktiviteter der er i rummene, herunder de enkelte arbejdsprocesser og de stoffer og materialer, der anvendes, hvor ofte der skal gøres rent.
Det er en god idé at udarbejde en rengøringsplan, der beskriver hvilke ting der skal gøres i forbindelse med den løbende rengøring af virksomheden samt hovedrengøring. En sådan plan beskriver, hvor ofte der skal gøres rent og hvilke metoder, der med fordel kan bruges.
Vælg en rengøringsmetode, der ikke spreder skadelig forurening
Når du skal rengøre en arbejdsplads, er det vigtigt at være opmærksom på, hvilke rengøringsmetoder, der anvendes i forbindelse med rengøringen.
Rengøringsmidler og -metoder må for eksempel ikke forværre de sikkerheds- eller sundhedsmæssige forhold for medarbejdere på arbejdspladsen. Det betyder også, at metoderne ikke må være unødigt fysisk belastende for medarbejderne.
Det er eksempelvis bedre at støvsuge frem for at feje på arbejdsstedet, da det spreder mindre forurening. Dette er især vigtigt at være obs på, når det gælder sundhedsskadelige stoffer som bly, blæsemidler og asbest.
Du kan læse meget mere om de rengøringsmetoder, der anbefales til erhverv i Arbejdstilsynets vejledning om rengøring og vedligeholdelse på faste arbejdssteder.
Sørg for at holde orden på arbejdspladsen
For bedre at kunne rengøre arbejdspladsen ordentligt, og at arbejdsforholdene er forsvarlige, er det vigtigt at arbejdsstedet holdes ryddeligt. Uorden kan nemlig have en stor sundhedsmæssig risiko, fordi det gør det sværere at få gjort ordentligt rent – og det kan føre til et dårligt indeklima.
Ifølge Arbejdstilsynet kan uorden på arbejdspladsen medføre:
- At der er en sikkerhedsmæssig risiko under arbejdet
- At man ikke kan gøre ordentligt rent og derfor får et dårligt indeklima
- At de ansatte og rengøringspersonalet udsættes for risiko for ulykker.
(Kilde: Arbejdstilsynet, at.dk)
Eftersom de ansatte er dem, der er tættest på at kunne holde orden på arbejdsstedet, er det, ifølge Arbejdstilsynet, dem der skal sørge for at medvirke til, at der er almindelig orden og ryddelighed på arbejdspladsen.
Hvorfor lave en rengøringsplan til arbejdspladsen?
Du kender det måske. Gulvet trænger til at blive vasket, og er det ikke også lidt tid siden, at køkkenvasken rengjort, og vinduespartierne blev pudset?
Det kan være vanskeligt at holde styr på, hvornår der sidst er blevet gjort hovedrent i en travl virksomhed med mange ansatte, og ofte betyder det, at støv og snavs hober sig op. Særligt hvis I ikke får professionel hjælp til rengøringen, vil der ofte være flere områder, der ikke bliver ordentligt rengjort ved den daglige rengøring.
Det gælder især ting som vinduer, lysarmaturer, ventilationskanaler, radiatorer og akustikplader. Her vil der kunne samles en hel del støv og snavs, som med tiden vil brede sig til omgivelserne. Og det kan have konsekvenser for medarbejdernes sundhed og trivsel.
For at undgå det, er det en god idé at lave en overskuelig rengøringsplan eller en tjekliste til rengøringen af arbejdspladsen, som kan bruges til at holde overblik over de daglige gøremål.
Med en udførlig rengøringsplan bliver det lettere at holde støv og snavs nede og undgå dårligt indeklima på arbejdspladsen.
Sådan laver du en rengøringsplan
En rengøringsplan til arbejdspladsen er afgørende for at opretholde et sundt og sikkert fysisk arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives og ikke bliver udsat for forurening.
Er du i tvivl om, hvordan du laver en rengøringsplan til din arbejdsplads, så læs med herunder, hvor vi giver et eksempel på, hvordan en rengøringsplan til din arbejdsplads kunne se ud.
Daglig Rengøring
Kontorområder:
- Støvsugning og gulvvask.
- Aftørring af skriveborde, tastaturer, mus og telefoner.
- Tømning af skraldespande.
Toiletter:
- Rengøring af toiletter, håndvaske og spejle.
- Genopfyldning af sæbe og toiletpapir.
- Tømning af skraldespande.
Køkken/fællesområder:
- Aftørring af overflader, såsom borde og køkkenborde.
- Tømning af opvaskemaskiner og rengøring af håndvask.
Ugentlig Rengøring
Kontorområder:
- Aftørring af vindueskarme, radiatorer og andre støvsamlende overflader.
Toiletter:
- Grundig rengøring af fliser og gulve.
Køkken/fællesområder:
- Rengøring af køleskab (fjerne gamle fødevarer).
- Aftørring af skabe og andre hårde overflader.
Månedlig Rengøring
Kontorområder:
- Støvsugning af møbler og gardiner.
- Rengøring af lyskilder og ventilationssystemer.
Toiletter:
- Aftørring af vægge og grundig rengøring af svært tilgængelige områder.
Køkken/fællesområder:
- Afkalkning af kaffemaskiner og andre apparater.
- Grundig rengøring af skuffer og køkkenskabe.
Dette er blot et eksempel på, hvordan en rengøringsplan for en arbejdsplads kunne se ud. Gør din virksomhed brug af en ekstern rengøringspartner til erhvervsrengøring, vil de formentlig tage sig af den daglige og ugentlige rengøring.
Slip for rengøringen af arbejdspladsen med erhvervsrengøring fra cleann
Vil I også gerne slippe for at bruge tid på rengøringen af jeres arbejdsplads? Så prøv en professionel og grøn erhvervsrengøringsløsning fra cleann. Vi sikrer, at jeres arbejdsplads fremstår flot og ren fra gulv til loft, og skåner miljøet mens vi gør det!
Vi tilbyder erhvervsrengøring i følgende byer:
- Valby
- Nordvest
- Østerbro
- Vanløse
- Amager
- Frederiksberg
- Brøndby
- Taastrup
- Glostrup
- Hvidovre
- Ballerup
- Rødovre
- Herlev
- Ishøj
- Greve
- Nordsjælland
- Roskilde
- Dragør
- Gentofte
- Lyngby
- Charlottenlund
FAQ
Kan professionel rengøring forbedre indeklimaet?
Ja, professionel rengøring fjerner effektivt skadelige partikler som støv og skimmel, som almindelig rengøring ofte overser. Det kan markant forbedre luftkvaliteten på arbejdspladsen.
Kan jeg få et tilbud på erhvervsrengøring til min virksomhed?
Ja, hos CLEANN kan du få et gratis og uforpligtende tilbud på erhvervsrengøring. Udfyld vores kontaktformular og bliv ringet op i dag!
I hvilken rækkefølge skal man gøre rent?
Når man gør rent, er det vigtigt at huske at rengøre det reneste først og det mest snavsede og smittefarlige til sidst. Det gælder i alle rum.
Hvilke rengøringsmidler skal man bruge?
Der findes ingen regler for, hvilke rengøringsmidler man bør benytte i sin virksomhed. Det afhænger af personlige præferencer og behovet for rengøring. Hos cleann bruger vi kun miljø- og allergivenlige rengøringsmidler til vores erhvervs- og kontorrengøring for at passe på både miljøet og vores medarbejdere.