CLEANN

Indretning af kontormiljø – hvilke regler gælder?

Et produktivt og behageligt kontormiljø er et, hvor medarbejderne er motiverede til at yde deres bedste – under de bedste forhold. Men hvilke regler gælder på området, og hvordan indretter man et godt og produktivt kontormiljø?

Læs med her, hvor vi guider dig til, hvordan du som arbejdsgiver kan skabe et godt arbejdsmiljø, der øger trivslen og motivationen hos de ansatte på arbejdspladsen. 

Læs mere om betydningen af et godt fysisk arbejdsmiljø. 

Støj i åbne kontormiljøer

Støj kan være en stor gene for medarbejderne på en arbejdsplads – særligt hvis der er tale om meget generende støj i et åbent kontormiljø. 

Det er oftest medarbejdere, der har brug for at koncentrere sig om bestemte opgaver, der bliver generet af støj i et åbent kontor. Støj kan både optræde i form af samtaler, telefonopkald, larm fra maskiner og lignende. 

Læs med herunder, hvis du er i tvivl om, hvad du som arbejdsgiver kan gøre ved støj i åbne kontormiljøer. 

Hvad kan jeg gøre som arbejdsgiver?

Som arbejdsgiver er der en række ting, du bør gøre, for at undgå problemer med generende støj på arbejdspladsen. Hvis de ansatte oplever, at der er generende støj i et åbent kontormiljø, er det din pligt, som chef, at sørge for, at der er tilstrækkelig akustisk regulering. 

Ifølge Arbejdstilsynet, skal loftet som tommelfingerregel være dækket af gode støjabsorberende materialer. De specifikke regler på området afhænger dog af lokalets størrelse. 

Derudover er der krav om, at unødig generende støj i et åbent kontormiljø skal undgås. Det kan man f.eks. gøre ved at tænke over placeringen af printere, kopimaskiner osv., der larmer. Det kan være en idé at have disse stående i et aflukket rum. 

Mødelokaler er også en god idé, da det mindsker forstyrrelser i kontormiljøet. 

Arbejdstilsynet har samlet følgende gode råd til at forebygge støj:

  • Opsæt lydabsorberende materiale på lofter og gerne også mere end de minimumskrav, som fremgår af Arbejdstilsynets vejledning om akustik i arbejdsrum.
  • Placér støjende maskiner, som fx kopimaskiner, printere og køleskabe, uden for kontormiljøet.
  • Indret lokalerne, så det i forbindelse med det daglige arbejde er nemt at adskille ”stille” og ”støjende” aktiviteter. Sørg fx for, at der i forbindelse med kontormiljøet både er mødelokaler og lokaler til nødvendig fordybelse.
  • Montér støjdæmpende gulvbelægning, hvis der er meget støj fra gang.
  • Sørg for god afstand mellem medarbejderne og opstil gerne støjskærme.
  • Tag initiativ til adfærdsregler. Disse kan eventuelt aftales i samarbejdsorganisationen.
  • Støt aktivt, at adfærdsreglerne bliver overholdt.


(Arbejdstilsynet, at.dk) 

Sådan kan du håndtere støj som medarbejder

Som medarbejder har du også selv et ansvar for at forebygge generende støj i åbne kontormiljøer. 

På samme måde som de øvrige faktorer i forbindelse med det fysiske arbejdsmiljø – altså temperatur, indeklima, belysning, ergonomi og arbejdsgange – så har støj en stor indvirkning på medarbejdernes trivsel på arbejdet. Derfor er det også medarbejdernes ansvar at sørge for selv at bidrage til at løse eventuelle problemer med støj i åbne kontormiljøer. 

Det er vigtigt, at medarbejderne har en forståelse for hinandens behov og tolerance i forbindelse med støj, da alle vil have forskellige oplevelser af, hvad der er generende. Det, der for nogle kan opleves som irriterende forstyrrelser i arbejdet, kan for andre blot være almindelig “hyggesnak” hen over bordet. 

Derfor er det en god idé at finde løsninger, der tilgodeser alle de ansatte. Forsøg at skabe en forståelse for hinandens behov – det skaber et langt bedre psykisk arbejdsmiljø. 

Arbejdstilsynet har følgende råd til at håndtere støj som medarbejder: 

  • Tal med kollegerne, hvis støjen virker belastende, og gør opmærksom på problemet i forbindelse med APV-arbejdet. Vær på den måde med til, at arbejdsgiveren gør noget ved problemerne.
  • Undlad selv at opføre dig unødigt støjende, gå fx ud af rummet, når du skal tale i telefon eller med en kollega.
  • Deltag aktivt i arbejdet med at lave aftaler om støjsvag adfærd – og hjælp hinanden med at holde aftalerne.

(Arbejdstilsynet, at.dk) 

Indretning af kontormiljøer

Der findes en række regler, som man som arbejdsplads skal overholde, når det kommer til indretningen af kontormiljøer. Det er vigtigt, fordi arbejdspladserne har en stor betydning for medarbejdernes sundhed og generelle trivsel. 

Få et overblik over reglerne for kontormiljøets indretning her: 

Fysiske krav til arbejdsrum

Arbejdstilsynet har en række fysiske krav til det rum, medarbejderne sidder i, som er vigtige at overholde på arbejdspladsen. Det gælder bl.a. at: 

  • Højden til loftet bør være mindst 2,5 meter, og gulvarealet minimum 7 m2.
  • Der skal være 12 m3 luft i arbejdsrummet per person.
  • En tilstrækkelig tilgang af dagslys og udsyn til omgivelserne bør tilstræbes.


I forbindelse med kontoret, skal du som medarbejder ifølge arbejdsmiljøloven have adgang til følgende faciliteter:

  • Toilet og håndvask.
  • Spiseplads, hvis der er spisepauser under arbejdet, og forsvarlig opbevaring af medbragt mad og drikke.
  • Garderobe.
  • Mulighed for at låse sine ting inde, fx skuffe eller skab. 

(Arbejdstilsynet, at.dk) 

Du kan læse mere om de specifikke krav til arbejdspladser, herunder arbejdsborde- og stole på Arbejdstilsynets hjemmeside

Krav til varme, kulde og træk i åbne kontormiljøer 

Der stilles desuden krav til temperaturen i åbne kontormiljøer – herunder varme, kulde og træk. Her gælder det ifølge Arbejdstilsynet, at temperaturen skal være tilpasset den menneskelige organisme – dvs. at den skal være behagelig og ligge inden for et område, der hverken er for varmt eller for koldt. 

I et storrumskontor, hvor der er mange mennesker samlet, kan det dog være svært at regulere temperaturen, så den passer perfekt til alle. Her er kravene, at temperaturen i kontormiljøet skal ligge på 20-22 grader.  

Læs mere om, hvilke regler der gælder for varme, kulde og træk i åbne kontormiljøer på Arbejdstilsynets hjemmeside

Hvilke regler gælder for hjemmearbejde?

I udgangspunktet gælder alle de samme regler i arbejdsmiljølovgivningen, når der er tale om hjemmearbejde – dvs. når medarbejderne udfører arbejdet i deres eget hjem frem for på kontoret. 

Du kan læse mere om reglerne for hjemmearbejde på Arbejdstilsynets hjemmeside.  

Indretning af kontor: Sådan kan I skabe et godt og produktivt kontormiljø

Der findes flere måder, hvorpå I som arbejdsplads kan skabe et godt og produktivt kontormiljø til gavn for medarbejderne. Læs med herunder, hvor vi har samlet nogle af dem. 

Regelmæssig rengøring

Regelmæssig og grundig rengøring er vigtigt for at sikre et sundt og produktivt kontormiljø. 

Støv, bakterier og vira kan hurtigt samle sig på et kontor med mange mennesker, og her er regelmæssig rengøring med til at reducere risikoen for spredning af sygdomme. Det mindsker sygefraværet blandt medarbejderne, og er derfor godt for den generelle trivsel og sundhed. 

Har din virksomhed brug for professionel og grundig kontorrengøring? Så kontakt CLEANN og få et tilbud på en rengøringsløsning til jeres kontormiljø.  

Planter til kontormiljøet 

Planter til et kontormiljø kan være en rigtig god måde at få mere liv ind på kontoret. Forskning har faktisk vist, at planter på kontoret kan have positiv indflydelse på blandt andet luftkvaliteten og øge luftfugtigheden, hvilket kan mindske tørhed og ubehag.

Grønne planter på kontoret kan desuden være med til at reducere stress, forbedre koncentrationen og øge medarbejdernes produktivitet. Der kan derfor være god grund til at investere i grønne planter på kontoret. 

Sørg for god ventilation

God ventilation på arbejdspladsen er med til at sikre en god luftkvalitet i kontoret, hvilket er en nødvendighed for at undgå at skadelige kemikalier og andre forurenende stoffer fra luften bliver fjernet. Det er derfor enormt vigtigt at man sørger for god ventilation på arbejdspladsen. 

Håndtering af støj

Det er vigtigt at have en konkret plan for, hvordan man vil håndtere generende støj på arbejdspladsen, så man kan skabe et fokuseret og produktivt arbejdsmiljø. 

Gode kontormøbler

Ergonomisk korrekte kontormøbler er en vigtig del af et godt kontormiljø, da de er vigtige for medarbejdernes sundhed, komfort og produktivitet. Sørg for, at medarbejderne har adgang til ergonomisk korrekte møbler, som f.eks. justerbare skriveborde og stole. 

God kommunikation

God kommunikation er en vigtig faktor i et velfungerende kontormiljø og har stor indflydelse på samarbejde, trivsel og produktivitet hos de ansatte. Sørg for at kommunikere åbent og konstruktivt for at opbygge tillid og forståelse blandt medarbejderne. Det kan være med til at mindske misforståelser og konflikter.  

Få et optimalt kontormiljø med professionel erhvervsrengøring fra CLEANN 

Et sundt og rent kontormiljø er afgørende for medarbejdernes trivsel og produktivitet, og her spiller rengøring en væsentlig rolle. 

Støv, snavs og bakterier kan hurtigt hobe sig op på kontorer og andre arealer, hvilket kan påvirke medarbejdernes helbred. Ved at investere i professionel erhvervsrengøring fra CLEANN sikrer du ikke kun, at din virksomhed er ren og præsentabel, men også et arbejdsmiljø med en bedre luftkvalitet og reduceret risiko for sygdom blandt medarbejderne.

Kontakt os i dag på telefon 53 53 46 86 eller på mail: Cleann@Cleann.dk og få et uforpligtende tilbud på en rengøringsløsning, der kan være med til at forbedre kontormiljøet i din virksomhed.

FAQ

Hvor lille må et kontor være?

For et standard kontor anbefaler Arbejdstilsynet som tommelfingerregel, at der skal være mindst 12 kvadratmeter per person. Dette areal inkluderer ikke kun arbejdspladsen, men også den plads, der er nødvendig for at bevæge sig frit rundt, opbevare materialer og placere nødvendigt kontorudstyr.

Hvor mange m2 skal der være per medarbejder på et kontor?

Ifølge Arbejdstilsynets vejledninger anbefales det generelt, at der bør være mindst 12 kvadratmeter per medarbejder i et kontor.

Hvor meget støj må der være på et kontor?

Arbejdstilsynet anbefaler, at støjniveauet i kontormiljøer generelt ikke overstiger 45-50 dB(A). Dette svarer til almindelig baggrundsstøj, såsom let samtale eller stille kontorstøj. 

Hvor meget plads skal der være bag en kontorstol?

Ifølge Arbejdstilsynet bør der være mindst 80-90 cm fri plads bag en kontorstol. Dette giver medarbejderen mulighed for at rejse sig og sætte sig ned uden besvær samt trække stolen ud og skubbe den tilbage uden at ramme vægge eller andre genstande.